terug naar school

terug naar school

maandag 15 maart 2021

Boekbespreking

 Opdracht : Je leest tegen 2 april een boek uit de bib of uit de klas.


Daarna kies je één opdracht uit de lijst met creatieve verwerkingsopdrachten. Je dient je werk in op 19 april. Véél leesplezier.

PS: Stel deze opdracht niet te lang uit !

Keuzelijst creatieve opdrachten bij het boek . Let op : Dit moet een andere opdracht zijn dan de vorige keer.

1.Ontwerp en teken een nieuwe kaft voor het boek en zorg dat hij past bij de sfeer van het verhaal. Op de voorkant van de kaft komen uiteraard de titel, de naam van de schrijver én de uitgever te staan. Op de achterkant komt een stukje waarin je lezers benieuwd maakt naar het verhaal. (Uiteraard bedenk je dit stukje zelf!) Je mag bij deze opdracht geen plaatjes van internet gebruiken.

2.Maak een reclamefolder voor het boek. Een folder is altijd een gevouwen blad. Werk dus met verschillende kolommen. Gebruik een A4-blad dat je in tweeën of in drieën vouwt. Bedruk de voorkant én de achterkant. Vermeld in ieder geval titel / schrijver / uitgever / prijs / waar het boek te verkrijgen is en schrijf een kort stukje over het boek en over de schrijver (elk ongeveer 50 woorden en uiteraard zelf bedacht). Je mag eventueel een bestaande folder (voor een ander boek of product) als inspiratiebron gebruiken.

3.Zoek drie gedichten die bij het verhaal passen. Kopieer deze en plak ze in je dossier of schrijf ze over. (Zet er duidelijk bij wie de schrijver van het gedicht is en waar je het gedicht vandaan hebt (bronvermelding). Per gedicht leg je in minimaal 100 woorden uit waarom je het gekozen hebt. Verwijs daarbij naar fragmenten, bladzijden, hoofdstukken uit het boek.)

4.Maak van een stuk van het verhaal een strip van minimaal 8 plaatjes (en leg in minimaal 50 woorden uit waarom je juist van dit stuk een strip wilde maken.)

5.Maak een krantenbericht bij een belangrijke gebeurtenis in het verhaal. Zorg ervoor dat het er uit ziet als een krantenbericht (dus kolommen, titel, plaatsnaam, schrijver, tussenkopjes, eerste alinea dikgedrukt). Zoek daarom eerst een bericht uit de krant (niet van internet) dat je als voorbeeld neemt en voeg dit artikel ook bij. Je krantenbericht is minimaal 150 woorden. Leg in een apart stukje tekst uit over welk fragment uit het boek het gaat en geef daarbij ook bladzijde- of hoofdstuknummers.

6.Maak gedetailleerde tekeningen van minstens 5 personen uit het boek en leg uit hoe je weet of waarom je denkt dat die personen er zó uit zien. Noteer de bladzijden of hoofdstukken waarin je dat gelezen hebt. Kies geen personen waarvan al een tekening op de kaft of in het boek staat.

7.Muziek maken of spelen dat past bij de sfeer van een fragment. Het moet muziek zijn zonder woorden. Je neemt dat geluidsfragment op en je leest het fragment expressief voor terwijl je de muziek laat afspelen.

8.Een stopmotion filmpje maken dat een fragment weergeeft. Voeg een verteller of geluid toe aan het filmpje.

9.Schrijf een Nederlandse tekst op een bestaande melodie. Het lied moet passen bij het verhaal of bij een fragment uit het boek

10.Maak een fotoverhaal (3 shots) van een fragment uit je boek. Mimiek en lichaamstaal zijn hierbij heel belangrijk. Je verwerkt die in een powerpoint.

11.Maak een Powerpoint Presentatie over het boek dat je las. Je kan daarbij zo creatief zijn als je wil. Werk met foto’s, tekeningen, tekst door elkaar. Zorg dat het verhaal zo goed mogelijk in beeld komt. Probeer je te houden aan een veertigtal dia’s


12.Een kijkdoos :Voor de kijkdoos neem je één fragment uit je boek waarvan je onder de indruk was. Dit probeer je weer te geven in je kijkdoos. Onderaan de doos (aan de buitenkant) kleef je een tekst waarin de volgende twee dingen staan. Waarom koos je voor dit fragment ? Waarover gaat het boek ?Minimaal 150 woorden.